یه تیکه پارچه(فلسفه حجاب)

ما برای پوشش زن از نظر اسلام فلسفه خاصی قائل هستیم که نظر عقلی آن را موجّه می سازد واز نظر تحلیل می توان آن را مبنای حجاب در اسلام دانست. حقیقت امر این است که در مسئله پوشش _وبه اصطلاح عصر اخیر حجاب_ سخن در این نیست که آیا زن خوب پوشیده در اجتماع ظاهر شود یا عریان؟ روح سخن این است که ایا زن و تمتعات مرد از زن باید رایگان باشد یانه؟ آیا مرد باید حق داشته باشد که از هر زنی در هر محفلی حداکثر تمتعات را ببرد یانه؟

اسلام که به روح مسائل می نگرد جواب می دهد: خیر، مردان فقط در محیط خانوادگی و در کادر قانون ازدواج و همراه با یک سلسله تعهدات می توانند از زنان به عنوان همسر قانونی کام جویی کنند اما در محیط اجتماع استفاده از زنان بیگانه ممنوع است و زنان نیز از اینکه مردان را در خارج از کانون خانوادگی کامیاب سازند به هر صورت و به هر شکل منع شده اند.

درست است که صورت ظاهر مسئله این است که زن چه بکند؟ پوشیده بیرون بیاید یا عریان؟

یعنی آن کس که مسأله به نام او عنوان می شود زن است و احیانا با لحن دلسوزانه ای طرح می شود که آیا بهتر است زن آزاد باشد یا محکوم و اسیر؟

اما روح مسئله و باطن مطلب چیز دیگر است و آن اینکه آیا مرد باید در بهره کشی جنسی از زن، آزادی مطلق داشته باشد یانه؟

یعنی آن که در این مسئله ذی نفع است مرد است نه زن و لااقل مرد از زن در این مسأله ذی نفع تر است.

به قول ویل دورانت: ” دامنهای کوتاه برای همه جهانیان به جز خیاطان نعمت است.”

پس روح مسأله، محدودیت کام یابی به محیط خانوادگی و همسران مشروع یا آزاد بودن کامیابی ها و کشیده شدن آنها به محیط اجتماع است.

اسلام طرفدار فرضیه اول است.

از نطر اسلام محدودیت کامیابی های جنسی به محیط خانوادگی و همسران مشروع، از جنبه روانی به بهداشت روانی اجتناع کمک می کند، واز جنبه خانوادگی سبب تحکیم روابط افراد خانواده و برقراری صمیمیت کامل بین زوجین می گردد و از نظر زن در برابر مرد، سبب می گردد که ارزش زن در برابر مرد بالا رود.

فلسفه پوشش اسلامی به نظر ما چند چیز است. بعضی از آنها جنبه روانی دارد و بعضی جنبه خانه و خانوادگی و بعضی دیگر جنبه اجتماعی و بعضی مربوط است به بالابردن احترام زن و جلوگیری از ابتذال او.

حجاب در اسلام از یک مسأله کلی تر و اساسی تر ریشه می گیرد و ان این است که اسلام می خواهد انواع التذاذهای جنسی، چه بصری ولمسی و چه نوع دیگر، به محیط خانوادگی و در کادر ازدواج قانونی اختصاص یابد، اجتناع منحصرا برای کار و فعالیت باشد.

برخلاف سیستم غربی عصر حاضر که کار و فعالیت را با لذت جویی های جنسی به هم می آمیزد اسلام می خواهد این دو محیط را کاملا از یکدیگر تفکیک کند.

مطالب مرتبط

اثبات اصل حجاب & تغییر وضعیت پوشش به روایت تصویر

 

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.