موضوع: "تفسیر"

حجاب در گفتار

 

یکی از مهم‌ترین ابعاد عفاف که در قرآن ذکر شده است

و لحن سخن گفتن زنان را مد نظر قرار داده است، «عفاف در گفتار» است.

آیه ۳۲ سوره احزاب، مؤکدا در مورد نحوه‌ی گفتار زنان با نامحرم است:

«به گونه‌ای هوس‌انگیز سخن مگویید که بیماردلان بر شما طمع نمایند»

علامه طباطبایی می‌نویسد:

«معنای خضوع در کلام آن است که زنان در برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازک و لطیف کنند

تا دل آن‌ها را دچار ریبه و خیال‌های شیطانی نموده و شهوت را برانگیزند

و در نتیجه آن مردی که بیماردل است به طمع بیفتد

و منظور از بیماری دل: ”نداشتن نیروی ایمان“ است؛

آن نیرویی که آدمی را از میل به سوی شهوات حرام باز می‌دارد.۱

استاد مطهری از مرحوم آیت‌الله طباطبایی یزدی در عروة‌الوثقی نقل می‌کند که:

«شنیدن صدای زن در صورتی که تلذذ و ریبه نباشد، جایز است

ولی در عین حال مادامی که ضرورت نیست، ترک آن بهتر است.

و بر زن حرام است که بخواهد صوت خود را نازک کند و نیکو سازد، به طوری که تحریک آمیز باشد.۲

پیــــ     نوشتــــــــ

۱. المیزان، ج۱۶، ص۴۸۲

۲. مسئله حجاب، ص۲۴

مطالب مرتبط

یاری امام عصر با پاڪی دل و عمل ، حجاب در قرآن ، آثار عفاف ، زن در قرآن

حقوق زن در قرآن ، ویژگیهای قرآنی حضرت زهراسلام الله علیها ، روابط دختر وپسر در قرآن

نڪات اخلاقی سوره حجرات

حجاب در ڪجای قرآن آمده است؟!

حجاب در قرآن

حجاب در قرآن

حجاب ونگاه1. قل للمومنین یغضّوا من أبصارهم.

قل للمومنات یغضضن من أبصارهن30و31/نور2

ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا یبدین زینتهن إلّا…

حجاب ورفتار1.ولایضربن بأرجلهن یعلم ما یخفین من زینتهن31/نور

2.یا أیها النبی قل..یدنین علیهن من جلابیبهن..59/احزاب

ازخود شروع کن یانسائ النبی لستن ڪأحد من النسائ إن تقیتن فلا تخضعن…32و33/احزاب

حجاب وگفتار فلا تخضعن فیطمع الذی فی قلبه مرض وقلن قولا معروفا32/احزاب

حجاب وقلب وإذا سألتموهن من ورائ حجاب ذلڪم أطهر لقلوبڪم وقلوبهن

ادامه »

خدای آرامش

جملات کوتاه روانشناسی، مناجات با خدا

خدا که ول کن ما نیست.

 هر چی ما بد باشیم، باز هم به موقع میاد

 و یه دستی به سر و روی بنده‌هاش می‌کشه و میره. 

حالا چطوری؟ 

یهو می‌بینی یه کسی رو می‌فرسته سراغت دوستی، آشنایی

 یا یه چیزی می‌فرسته سراغت، کتابی، سخنرانی، آیه قرآنی، 

خلاصه یه چیزی که میاد و آب خنک می‌ریزه رو همه دردها

و بدبختی و بی‌کسی‌هات و …

 و یهو می‌بینی آروم شدی، به همین راحتی

 باور کن خودش گفته:

فیهِ سَکینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ در آن آرامشی است از طرف خدای شما

(بخشی از آیه ۲۴۸ بقره)

 

حقوق زن در قرآن

بررسی حقوق زن در قرآن

حکم جایگاه زن در قرآن

حق اول:زندگی قرآن در سوره الشمس می فرماید:«إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ» وقتی نور خورشید گرفته شد، «وَإِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ» وقتی نور ستاره ها تمام شد، صحنه قیامت را می گوید «وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ» وقتی کوه ها از دل زمین کنده و براه افتاد، «وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ» وقتی سرمایه ها را رها کردند و تعطیل شد، شترهای سرخ پوستی که سرمایه آن زمان بوده «وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ» وقتی دریاها به جوش آمد. «وَإِذَا الْمَوْوُودَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» (تکویر 9- 1) سۆال می شود که به کدام گناه دختران را زنده به گور کردید؟ یعنی حتی دختر کافر را هم کسی حق ندارد زنده بگور کند.

حق دوم:آموزش از نظر اسلام زن ها حق دارند آموزش ببینند «طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم و مسلمة».

حق سوم:آبرو آبروی زن و مرد مهم است. اما خدا برای زن ها حساب جداگانه باز کرده، می فرماید:«إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُوْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ» (نور 23) آنهایی که به زنان پاکدامن تهمت می زنند و می گویند:او دوست دارد، او رفیق دارد، او با فلان مرد آشناست، آنهایی که به زنان آبرومند تهمت می زنند، در دنیا و آخرت از رحمت حق به دور هستند.

ادامه »

ویژگیهای قرآنی حضرت زهرا سلام الله علیها

ویژگیهای قرآنی حضرت زهرا س مشکات الهی قرآن برای تبیین و معرفی نور خداوند، مثالی ذکر می کند: «مثل نور خداوند، مثل چراغدانی است که درون آن، چراغی گذارده باشند…»(۱).  راوی می گوید: از امام (ع) درباره این کلام الهی پرسیدم. فرمود: «آن چراغدان، فاطمه(ع) است  و آن چراغ، امام حسن (ع) و آن زجاجه (فانوس یا حباب شفاف)، امام حسین (ع) است.»(۲)  این بیان در حقیقت اشاره به جایگاه والا و متعالی فاطمه (ع) و فرزندانش در عالم تکوین و هدایت بشر دارد. ۱. «مثل نوره کمشکاة فیها مصباحٌ…»نور/۳۵. ۲. مناقب الامام علی بن ابی طالب، ابن مغازلی، بیروت، دارالاضواء، چ۳، ۱۴۲۴ق، ص ۲۶۳، ح۳۶۱.

روابط دختر و پسر در قرآن

یکی از مسائِل فرهنگی ـ اجتماعی جامعه ما ، مسأله ارتباط دختر و پسر است.

این مسأله در جامعه ما به طور کامل حل نشده و جایگاه درخورِ خود را نیافته است.

این مشکل، در بعضی اماکن و شرایط، مثل دانشگاهها، پارکها، کوچه ها، خیابانها، مجالس و محافل و

شب نشینی های متقابل فامیلی، نمود بیشتری پیدا می کند.

دانشگاهها گاه با تفکیک دانشجویان دخترو پسر، گاه با احضارِ متخلفان به کمیته های انضباطی و تعلیق ترم

ومحرومیت از تحصیل، بامسأله برخورد می کنند.

علی رغم همه تلاشهایی که در جهتِ حلّ این مشکل صورت گرفته و می گیرد،

این مسأله هنوز چارچوب معین و وضعیت مطلوب خود را به دست نیاورده و همواره هاله ای از ابهام و زوایای مجهول،

گرداگرد موضوع را فراگرفته است.

نگاهی هرچند گذرا به قرآن، چشم اندازی روشن را پیش روی ما می نهد.

ادامه »

نکات اخلاقی سوره حجرات

در این سوره مسائل مهمی در ارتباط با شخص پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم)

 و جامعه اسلامی نسبت به یکدیگر مطرح گشته و بسیاری از نکات مهم اخلاقی

در آن عنوان شده است.

علامه طباطبایی ذیل آیات این سوره می فرماید:

این سوره مشتمل بر مسائلی از احکام دین است.

احکامی که با آنها سعادت زندگی فردی انسان تکمیل می شود

و نظام صالح و طیب در(مجتمع) مستقر می گردد. بعضی از آن مسائل ادب جمیلی است

که باید بین بنده وخدای سبحان رعایت شود و پاره ای از آنها آدابی است که بندگان خدا باید در مورد رسول خدا(ص) رعایت کنند

(که در آیات اول سوره ی حجرات به تعدادی از این آداب اشاره شده است ).

بعضی دیگر از احکام مربوط به مسائلی است که مردم در برخورد با یکدیگر در زندگی خود باید آن را رعایت کنند.

قسمتی دیگر مربوط به برتری هایی است که بعضی از افراد بر بعضی دیگر دارند و تفاضل و برتری افراد از اهم اموری است

که جامعه ی مدنی با آن منتظم می شود و انسان را به سوی زندگی توأم با سعادت و عیش پاک و گوارا هدایت می کند؛

و در آخر به حقیقت ایمان و اسلام اشاره شده است و بدین سان بر بشریت منّت می گذارد که نور ایمان را به او افاضه نموده است.1

ادامه »