موضوع: "دفاع مقدس"

نقش زینب گونه مادران در دفاع مقدس

نقش زینب گونه مادران در دفاع مقدس

نقش مادران در دفاع مقدس نقشی زینب گونه در کربلاست

دشمن در جنگ شناختی دنبال تربیت نسلی از زنان در ایران است که نتوانند شهید باقری ها، شهید خرازی ها و … را پرورش دهند.

زن زندگی آزادی به سبک زنان و مادران دفاع مقدس

مادران و زنان دفاع مقدسدر قبرستان خرمشهر زن ۶۵ ساله ای را دیدم که تفنگِ (ام یک) بر دوش داشت. گفتم: مادر چه می کنی؟

گفت: پسر و دخترم آنقدر جنگیدند تا شهید شدند و اینجا خفته اند. می‌روم راهشان را ادامه دهم، هر چه او را منع کردم، نپذیرفت و گفت: باید از دینم دفاع کنم.

این تنها وظیفه شما پسرانم نیست، بلکه وظیفه من هم هست، جنگید و سرانجام با ترکش خمپاره شهید شد.

حجاب حرف اول زنان شهیده

آیا می‌دانستید ۵۰۰ شهید زن رزمنده در جنگ تحمیلی داریم؟

براساس آمار و ارقام موجود از شهدای هشت سال دفاع مقدس، زنان ایرانی ۷ هزار و  ۳۰۵ نفر شهیده تقدیم اسلام کردند که از این تعداد ۵۰۰ شهیده رزمنده بوده‌اند و الباقی نیز بیشتر در بمباران و موشک باران شهرها به شهادت رسیدند. 

طبق آمار بنیاد جانبازان و امور ایثارگران که در سال ۸۱ منتشر شد، تعداد کل جانبازان زن پنج هزار و ۷۳۵ نفر است که از این تعداد سه هزار و ۷۵ نفر بالای۲۵درصد جانبازی دارند

هشت روایت از پشتیبانی پرستاران و کادر درمان از رزمندگان اسلام

با لباس خونی شهدا راز و نیاز میکردیم…

هشت روایت از پشتیبانی پرستاران و کادر درمان از رزمندگان اسلام

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار اخیر، یکی از دلایل عظمت دفاع مقدس را پشتیبانی عموم ملت و حضور لایه‌های گوناگون اجتماعی در آن دانستند و گفتند: «در دفاع مقدس در بخشهای گوناگون پشتیبانی، خانواده‌ها، زنان خانه‌دار و دیگران هم بودند؛ در قسمت پشتیبانی از رزمندگان، شست‌وشوی لباسهای خونی رزمندگان ــ حوض خون که کتابش نوشته شد… و از این قبیل، اصلاً همه‌ی ملّت درگیر بودند. نمیگویم همه‌ی آحاد ملّت بودند امّا در سطح عموم مردم و لایه‌های گوناگون اجتماعی این حرکت حضور داشت؛ مخصوص یک جمعی نبود که از پادگانها راه بیفتند بروند بجنگند و برگردند. عظمت یک حادثه را از این ناحیه خوب میشود فهمید».

به همین مناسبت بخش ریحانه‌ رسانه‌ی KHAMENEI.IR برای روایت دقیقتر از حضور لایه‌های گوناگون جامعه در دفاع مقدس برای نسل امروز، به سراغ یکی از پرستاران باسابقه رفته که در دوران دفاع مقدس و ماجرای فداکارانه‌ی شست‌وشوی لباس‌های رزمندگان در پشت جبهه حضور داشته است.

ادامه را بخوانید

زن زندگی آزادی به سبک دفاع مقدس

زن زندگی آزادی به سبک دفاع مقدس

ازجمله زنانی که در دفاع مقدس دوشادوش مردان جنگید، خانم فاطمه نواب صفوی، دختر شهید نواب صفوی‌ست که به همراه گروه چریکی شهید چمران، اسلحه به دست گرفت و تنها زن رزمنده عملیات آزادسازی خرمشهر بود.

آشنایی با ۵ آزاده بانوی ایرانی در جنگ ۸ ساله

زنان در دوران جنگ تحمیلی از جمله افرادی بودند که گاه در جبهه حضور می یافتند. تعدادی از این زنان شهید، جانباز و اسیر شدند.

 در طول هشت سال جنگ تحمیلی ۲۲ هزار و  ۸۰۸ امدادگر و ۲۲۷۶ پزشک زن به جبهه‌ها اعزام شدند.

زنان قهرمان ایران ۶۴۲۸ نفر شهیده در طول سال های جنگ، تقدیم اسلام کردند که بیشتر آنها در بمباران و موشک باران شهرها به شهادت رسیده‌اند و ۵۰۰ نفر از این افراد، رزمنده بودند.

تعداد کل جانبازان زن ۵۷۳۵ نفر است که از این تعداد ۳۰۷۵ نفر بالای ۲۵درصد جانبازی دارند.

 فاطمه ناهیدی

اولین زنی که با شروع جنگ تحمیلی در قالب یک گروه امدادی داوطلبانه به جبهه های جنوب اعزام می شود. ایلام سر پل ذهاب، گیلان غرب، خرمشهر از جمله مناطقی است که وی در اوایل روزهای جنگ در آنجاها حضور داشته و امور درمانی و امدادی مردم جنگ زده و رزمندگان را انجام می داده است که در نهایت ۲۱ روز پس از آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در منطقه شلمچه به اسارت نیروهای عراقی در می آید.

 خدیجه میرشکار

خدیجه میرشکار، متولد سال ۱۳۳۷ در شهر بستان دشت آزادگان، از توابع استان خوزستان، است. او در هفتم مهرماه، سال ۵۹، یعنی تنها چند روز بعد از شروع جنگ تحمیلی، اسیر شد و دو سال بسیار سخت را در زندان‌های دولت بعثی عراق سپری کرد. تا اینکه روز ۱۲ بهمن ۱۳۶۲ آزاد شد.

  معصومه آباد

در تاریخ ۱۳۵۹/۷/۲۳ در سن ۱۷ سالگی در حال مأموریت هلال احمر، در جاده ماهشهر به آبادان به اسارت نیروهای عراقی درآمد و ابتدا به اردوگاه مرزی تنومه و سپس به زندان‌های استخبارات و الرشید و چندی بعد به اردوگاه موصل و الانبار برده و ۴۰ ماه بعد در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۶۲ آزاد شد. معصومه آباد عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) بود.

 شمسی بهرامی

با آغاز جنگ تحمیلی به عنوان نماینده فرمانداری آبادان، مسئول تهیه گزارش و برآورد میزان خسارات وارده به مناطق بمباران شده بود و در ۲۳ مهر ماه ۱۳۵۹ در آغازین روزهای جنگ در جاده ماهشهر به آبادان به اسارت نیروهای بعثی در آمد و پس از تحمل ۴۰ ماه اسارت در ۱۲ بهمن ۶۲ به میهن بازگشت.

حلیمه آزموده

حلیمه آزموده بانوی پزشکی که در سن ۲۰سالگی در زایشگاه خرمشهر فعالیت می کرد. او تنها زنی بود که در خط مقدم به همراه تیم پزشکی به اسارت درآمده است. به مدت دو سال نام و نشانی از وی  در هیچ جا ثبت نبوده تا زمانی که پس از بیست روز اعتصاب غذا اسامی حلیمه آزموده و سه بانوی دیگر را به صلیب سرخ تحویل دادند. و در نهایت پس از گذشت ۴۰ماه اسارت به ایران بازگردانده شدند.

مطالب مرتبط

روزه داری زنان آزاده در زندان بعثیون & خاطرات عجیب و جالب فاطمه ناهیدی اولین زن اسیر & اولین های زنانه دفاع مقدس

آغاز سال تحصیلی شهدایی

اینکه از کلیپ منتشر شده یک مدرسه به این نتیجه برسیم که مدارس رو فحشا و فساد برداشته ،به نظر اصلا منطقی نیست 

بلکه مدارس بسیار بسیاری که هیچ کلیپی از آن منتشر نشده روز اول مدرسه رو با یاد شهدا و گرامیداشت مقام آنها شروع کردند 

به نظر این جنگ رسانه ایست برای تزریق یاس بین مذهبیونه

غافل از این جنگ رسانه ای نباشیم

که البته هوشیاری و روشنگری میطلبد

مستند ننه سکینه

مستند ننه سکینه روایت‌گر زندگی بانو سکینه جمشیدی است که در دوران دفاع مقدس با وجود معلولیت همسرش، فرزندان خود را برای حضور در جبهه اعزام کرد و هر روز پیش از نماز صبح تا پاسی از شب برای رزمندگان حاضر در جبهه‌های نبرد نان می‌پخته است.

 

این مستند به کارگردانی مریم السادات مؤمن‌زاده در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب تهیه شده است.

صحبت های جالب و عجیب فاطمه ناهیدی اولین زن اسیر دفاع مقدس

اولین زن آزادۀ جنگ:

فاطمه ناهیدی اولین زنی که در دفاع مقدس به اسارت نیروهای بعث درآمد می‌گوید: وقتی ‌خواستیم اعتصاب غذا را در اسارت شروع کنیم، عراقی‌ها ‌ریختند داخل سلول و شروع ‌کردند به زدن. ما همیشه دفاع را با هم هماهنگ می‌کردیم. این بار مثلاً یکی گفت: «من ناخن بلند می‌کنم که اگر عراقی‌ها آمدند چنگشان بزنم!»

هرکس کاری گردن ‌گرفت و هم‌زمان حمله ‌کردیم به عراقی‌ها. یکی از بچه‌ها کابل برق را از دست سرباز عراقی کشید و شروع کرد به زدن عراقی‌هایی که درجه‌دار بودند.

بعداً یکی از افسران خودی برایمان تعریف کرد یکی از همین‌هایی که کتک خورده، جلوی سلول یکی از افسرها رفته و گفته بود: «اگر همه زن‌های ایرانی این طوری هستند، دلم به حال مردهای ایرانی می‌سوزد!»

اولین های زنانه دفاع مقدس

اولین های زنانه دفاع مقدس

1 2