موضوعات: "کلام وحی" یا "تفسیر"
پیام روشن زینب سلام الله علیها در ڪربلا برای امروز
پنجشنبه 97/06/29
زینب سلام الله علیها از این جهت جمیل ساز است
و فرمود مارأیت الا جمیلا که توانست موقعیت منفی را به مثبت تبدیل نماید
اما چطور؟!
حضرت زینب سلام الله علیها قبل از ورود به مجلس عبیدالله زیاد با خطبه اش
ڪوفه آشوب شد و گریه ڪردند
ایشان جایی را انتخاب نمود که مأموران راهی برای تهدید سخنرانی او نداشته باشند
در میدان شهر،وسط جمعیتی که راه نفوذ نداشت خطبه خواند و مردم را متحول نمود
این گزارشها به ڪاخ عبیدالله رسیده بود
گزارشهای تاریخی نشان می دهد که وضعیت حضرت زینب وهمراهانش بسیار بد بوده،
بالباسهای پاره…
مثلا در کتاب “التعجب” ڪراجڪی، بخشی بنام"ڪسانی که در ڪربلا سرقت ڪردند” آمده
حتی برخی زین اسب دزدیدند یا لباس و روسریها و چوب خیمه ها را بردند
تا در ڪوفه نشان بدهند…
حضرت زینب سلام الله علیها باآن وضعیت بد به مجلس عبیدالله زیاد آمد
حضرت با شخصیتی سخنور، بی باڪ و نترس و باتجربه و جوان روبرو بود
اوقصد داشت آخرین مقاومت های حضرت زینب را بشڪاند.
لذا بازبان تمسخر و تحقیر از او پرسید:
در ڪربلا چه دیدی وبر تو چه گذشت؟ که حضرت آن جمله معروف را فرمود:مارأیت الا جمیلا
حضرت نه تنها صحنه عاشورا بلکه حرڪت ۲۱۵روزه را همه زیبا می داند…
اما زینب سلام الله علیها چه دید که فرمود زیباست؟!
در قرآن یڪ آیه است که از کلمه جمال استفاده نموده:
“فیها جمال حین تریحون وحین تسرحون”
آنگاه که چهارپایان به چراگاه می روند واز چراگاه باز می گردند زیبایی رخ می دهد.
حیوانات به چراگاه می روند واز پست ترین چیزها مانند خار و علف استفاده ڪرده
و هنگام بازگشت شیر می دهند؛
به تعبیر دیگر پست ترین چیزها را به بهترین چیزها تبدیل می ڪنند
حضرت زینب سلام الله علیها این آموزه را برای ما دارد که:
“هنر آن است که موقعیتهای منفی را به مثبت تبدیل ڪنیم“
برگرفته از سخنان دڪتر محمدرضا سنگری،استاد دانشگاه و عاشورا پژوه،مجله خیمه
مطالب مرتبط
حجاب در گفتار
چهارشنبه 97/06/28
یکی از مهمترین ابعاد عفاف که در قرآن ذکر شده است
و لحن سخن گفتن زنان را مد نظر قرار داده است، «عفاف در گفتار» است.
آیه ۳۲ سوره احزاب، مؤکدا در مورد نحوهی گفتار زنان با نامحرم است:
«به گونهای هوسانگیز سخن مگویید که بیماردلان بر شما طمع نمایند»
علامه طباطبایی مینویسد:
«معنای خضوع در کلام آن است که زنان در برابر مردان آهنگ سخن گفتن را نازک و لطیف کنند
تا دل آنها را دچار ریبه و خیالهای شیطانی نموده و شهوت را برانگیزند
و در نتیجه آن مردی که بیماردل است به طمع بیفتد
و منظور از بیماری دل: ”نداشتن نیروی ایمان“ است؛
آن نیرویی که آدمی را از میل به سوی شهوات حرام باز میدارد.۱
استاد مطهری از مرحوم آیتالله طباطبایی یزدی در عروةالوثقی نقل میکند که:
«شنیدن صدای زن در صورتی که تلذذ و ریبه نباشد، جایز است
ولی در عین حال مادامی که ضرورت نیست، ترک آن بهتر است.
و بر زن حرام است که بخواهد صوت خود را نازک کند و نیکو سازد، به طوری که تحریک آمیز باشد.۲
پیــــ نوشتــــــــ
۱. المیزان، ج۱۶، ص۴۸۲
۲. مسئله حجاب، ص۲۴
مطالب مرتبط
یاری امام عصر با پاڪی دل و عمل ، حجاب در قرآن ، آثار عفاف ، زن در قرآن
حقوق زن در قرآن ، ویژگیهای قرآنی حضرت زهراسلام الله علیها ، روابط دختر وپسر در قرآن
ضربه به قصد قربت
چهارشنبه 97/06/14
آن روز انگشت شهادت ما به چه چیزهایی شهادت می دهد؟!
تاآنڪه نزدیڪ آتش آیند
آنجا گوش و چشم و پوست بدنشان به آنچه ڪرده اند
شهادت می دهند
به پوست بدن خود می گویند چرا علیه ما شهادت دادید؟!
می گویند خدایی که همه چیز را به زبان می آورد مارا به زبان آورد(فصلت/۲۰،۲۱)
پس مواظب لمس حروف و ڪلماتی باشیم که باید روزی جواب دهیمـــ
ان السمع والبصر والفؤاد ڪل ذلڪ ڪان عنه مسئولا.
قربتاً الی الله بنویســــ
راههای شناخت و درمان افسردگی به ڪمڪ معنویات
یکشنبه 97/04/03
افسردگی
بعضی از مردم در خود احساس ناراحتی وافسردگی می کنند
در حالی که در ظاهر همهی اسباب وسائل زندگی ورفاه آسایش را دارند
و علت این نارضایتی را درک نمیکنند
این عده باید بدانند که یک سلسله احتیاجات معنوی آنها بر آورده نشده است.
باید اعتراف کنند که ایمان هم یکی ازحوائج فطری بلکه بالاترین احتیاج است
واگر نور خدا را دردرون خود مشاهده کنیم
و یاد او را همواره در روح وجانمان زنده نگه داریم
آنوقت است که معنای سعادت و آرامش ولذت حقیقتی را درک کنیم
ابزار و وسایل آرامش و تأثیرات علم بر آرامش و دلگرمی را در ادامه بخوانید
ادامه »
حجاب در ڪجای قرآن آمده است؟!
سه شنبه 97/02/25
حجاب در قرآن
حجاب ونگاه1. قل للمومنین یغضّوا من أبصارهم.
قل للمومنات یغضضن من أبصارهن30و31/نور2
ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن ولا یبدین زینتهن إلّا…
حجاب ورفتار1.ولایضربن بأرجلهن یعلم ما یخفین من زینتهن31/نور
2.یا أیها النبی قل..یدنین علیهن من جلابیبهن..59/احزاب
ازخود شروع کن یانسائ النبی لستن ڪأحد من النسائ إن تقیتن فلا تخضعن…32و33/احزاب
حجاب وگفتار فلا تخضعن فیطمع الذی فی قلبه مرض وقلن قولا معروفا32/احزاب
حجاب وقلب وإذا سألتموهن من ورائ حجاب ذلڪم أطهر لقلوبڪم وقلوبهن
ادامه »
برای مغفرت پروردگارتان شتاب ڪنید
پنجشنبه 97/01/23
﷽
إنَّ السّٰاعَه لَآتیهٌ لاٰ رَیْبَ فیٖهاٰ وَلٰڪِنَّ أڪْثَرَ النّٰاسِ لاٰ یُؤمنونَ(غافر/۵۹)
البته ساعت قیامت بی هیچ شڪ می آید
ولیڪن بیشتر مردم(تاساعت مرگ)به آن ایمان نمی آورند
مطالب مرتبط
خدای آرامش ، زن در قرآن ، حقوق زن در قرآن ، ویژگیهای قرآنی حضرت زهراسلام الله علیها
خدای آرامش
سه شنبه 96/12/29
خدا که ول کن ما نیست.
هر چی ما بد باشیم، باز هم به موقع میاد
و یه دستی به سر و روی بندههاش میکشه و میره.
حالا چطوری؟
یهو میبینی یه کسی رو میفرسته سراغت دوستی، آشنایی
یا یه چیزی میفرسته سراغت، کتابی، سخنرانی، آیه قرآنی،
خلاصه یه چیزی که میاد و آب خنک میریزه رو همه دردها
و بدبختی و بیکسیهات و …
و یهو میبینی آروم شدی، به همین راحتی
باور کن خودش گفته:
فیهِ سَکینَهٌ مِنْ رَبِّکُمْ در آن آرامشی است از طرف خدای شما
(بخشی از آیه ۲۴۸ بقره)
زن در قرآن
شنبه 96/12/26
در آیات قرآن همانطور که در مسائل مختلف سیاسی واجتماعی
و فرهنگی،اختلاف واحکام و آداب سخن به میان آمده
از زنان نیز در موارد متعددیسخن گفته…
آیات قرآن در این زمینه چند دسته اند:
۱.هر انسانی برگرفته از دو انسان زن و مرد است،
یعنی در وجود هرکس بخشی از زن قرار داده شده
پس همه بشریت(مرد وزن)باهم در این بخش مشترک اند
* یاأیها الناس إنا خلقناڪم من ذکر و أنثی و جعلناڪم
شعوبا و قبائللتارفوا إن أکرمڪم عندالله أتقاڪم*حجرات/۱۳
۲.زن ومرد در اصل خلقت یکی هستند و زحماتشان هدر نمی رود
* ڪل نفس بما ڪسبت رهینه* مدثر/۳۸
وهمچنین این آیات نحل/۹۷،آل عمران/۱۹۵،غافر/۴۰، احزاب/۳۵
ادامه »حقوق زن در قرآن
جمعه 96/12/18
حکم جایگاه زن در قرآن
حق اول:زندگی قرآن در سوره الشمس می فرماید:«إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ» وقتی نور خورشید گرفته شد، «وَإِذَا النُّجُومُ انکَدَرَتْ» وقتی نور ستاره ها تمام شد، صحنه قیامت را می گوید «وَإِذَا الْجِبَالُ سُیِّرَتْ» وقتی کوه ها از دل زمین کنده و براه افتاد، «وَإِذَا الْعِشَارُ عُطِّلَتْ» وقتی سرمایه ها را رها کردند و تعطیل شد، شترهای سرخ پوستی که سرمایه آن زمان بوده «وَإِذَا الْبِحَارُ سُجِّرَتْ» وقتی دریاها به جوش آمد. «وَإِذَا الْمَوْوُودَةُ سُئِلَتْ بِأَیِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ» (تکویر 9- 1) سۆال می شود که به کدام گناه دختران را زنده به گور کردید؟ یعنی حتی دختر کافر را هم کسی حق ندارد زنده بگور کند.
حق دوم:آموزش از نظر اسلام زن ها حق دارند آموزش ببینند «طلب العلم فریضة علی کلّ مسلم و مسلمة».
حق سوم:آبرو آبروی زن و مرد مهم است. اما خدا برای زن ها حساب جداگانه باز کرده، می فرماید:«إِنَّ الَّذِینَ یَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُوْمِنَاتِ لُعِنُوا فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ» (نور 23) آنهایی که به زنان پاکدامن تهمت می زنند و می گویند:او دوست دارد، او رفیق دارد، او با فلان مرد آشناست، آنهایی که به زنان آبرومند تهمت می زنند، در دنیا و آخرت از رحمت حق به دور هستند.
ادامه »ویژگیهای قرآنی حضرت زهرا سلام الله علیها
پنجشنبه 96/12/17
مشکات الهی قرآن برای تبیین و معرفی نور خداوند، مثالی ذکر می کند: «مثل نور خداوند، مثل چراغدانی است که درون آن، چراغی گذارده باشند…»(۱). راوی می گوید: از امام (ع) درباره این کلام الهی پرسیدم. فرمود: «آن چراغدان، فاطمه(ع) است و آن چراغ، امام حسن (ع) و آن زجاجه (فانوس یا حباب شفاف)، امام حسین (ع) است.»(۲) این بیان در حقیقت اشاره به جایگاه والا و متعالی فاطمه (ع) و فرزندانش در عالم تکوین و هدایت بشر دارد. ۱. «مثل نوره کمشکاة فیها مصباحٌ…»نور/۳۵. ۲. مناقب الامام علی بن ابی طالب، ابن مغازلی، بیروت، دارالاضواء، چ۳، ۱۴۲۴ق، ص ۲۶۳، ح۳۶۱.