نقد و بررسی مستند زن چیست؟

یادداشت | یک پرسش فلسفی بزرگ که در شیشه خوراکی جا نشد!

نقد و بررسی مستند «زن چیست؟» به قلم حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی، مدیر گروه مطالعات جنسیت موسسه شناخت:

در این مستند مغالطه جنس و جنسیت که مبنایی‌ترین مغالطه فمینیسم و دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت و جامعه‌شناسی جنسیت است، بیشتر آشکار می‌شود. اگرچه این مستند کمک به فهم این مغالطه می‌کند لکن در نهایت پاسخی برای این پرسش اساسی ندارد که: زن چیست؟ مستند در انتهای فیلم پاسخ این پرسش را امری شهودی و درون‌نگرانه ترسیم می‌کند که متخصص سرشناس و صاحب‌نظری مثل جردن پیترسون، نیز از پاسخ علمی بدان وامانده است و والش را ترغیب می‌کند تا پاسخ به پرسشش را از همسرش پیگیری کند. نگارنده اعتقاد دارد، دلیل ناکامی این مستند در یافتن پاسخ مناسب به پرسش زن چیست؟ آن است که این پرسش به‌ظاهر ساده، پرسشی عمیقاً فلسفی است که برخی دستگاه‌های فلسفی امکان و ابزار مناسب برای صورت‌بندی پاسخ بدان را در اختیار دارند. دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، چارچوبی ایجاد می‌کند که پاسخ به این پرسش اساسی را بدون ارجاع آن به‌صرف شهود، امکان‌پذیر می‌سازد.

مطالعه متن کامل

زن چیست؟ یک فیلم مستند آمریکایی محصول ۲۰۲۲ دربارهٔ جنسیت و تراجنسیت و مسائل مربوط به آن است. مت والش منتقد و مفسرِ محافظه کار آمریکایی در این فیلم ادعا می‌کند که بحث‌های امروزین دربارهٔ سیال‌بودن جنسیت و اجتماعی‌بودن جنسیت، ویژگی‌های کاملاً غیرعلمی دارند و زنانگی و مردانگی ریشه‌های کاملاً زیستی ارند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.