باربی فمینیستی از تبلیغات تا اکران فیلم

” به گزارش پایگاه خبری تحلیلی conversation, در پی تولید فیلم سینمایی باربی و آغاز اکران آن، نویسندگان فمینیست مختلفی در رابطه با آن اظهار نظر کرده‌اند.

وجه اشتراک نظرات اظهار شده‌ی تمام این نویسندگان آن بوده است که معتقد بودند باربی در ابتدای عرضه‌ی خود در بازار صرفا زنان را به جنس دوم شدگی تشویق میکرد و این کار با سوق دادن آنان به تنانگی و دور نمودن آنان از مباحث علمی چون ریاضی پیگیری میشد به طوری که پسران باهوش و دختران صرفا زیبا هستند. اما آنان معتقدند فیلم سینمایی باربی روندی برخلاف روند چندین ساله عروسک‌های باربی را در پیش گرفته است و زنان را به سمت و سوی انرژی دخترانه سوق داده است. در این میان برخی از این نویسندگان از بابت وجود نمادهای LGBTQp در فیلم سینمایی باربی بسیار ابراز خشنودی کرده‌اند."گزارش خبری فوق بیش از آنکه مبین نظری علمی و تحلیلی باشد مبین نظرات تبلیغاتی برای جذب مخاطب توسط سلبریتی‌ها و افراد مشترک المنافع است.درست به ماننده آنچه در کشور خودمان حول تبلیغات مواد غذایی و لبنی در سال‌های اخیر توسط چهره‌های نام آشنا می‌دیدیم. در این تحلیل برخی از نویسندگان فمینیست قبل از مشاهد‌ه‌ی فیلم نظرات خود را مثبت اعلام کردند که این خود یکی از ادله‌ی غیرحرفه‌ای بودن و سوگیری نظر به دلیل آنکه نویسنده و کارگردان این اثر یک فمینیست است می‌تواند باشد.

تعداد قابل توجهی از زنان آمریکایی که خود به کلافگی از حرکت در دورباطل تنانگی و بدن‌مندی رسیده‌اند یکی از علل این خستگی را در عروسک‌های باربی می‌دانند که مبلغ تنانگی و ابژگی زنان و دختران می‌باشند و آرامش حقیقی را از آنان سلب نموده است!

 چگونه نویسندگان فمینیستی که خود نیز در اظهاراتشان این نفرت را از باربی داشتند به یکبار تغییر موضع می‌دهند آن هم در فاصله بسیارکوتاهی از اکران این فیلم؟!

نکته‌ی دیگر آنکه این تحلیل حاکی از نظرات “من محورانه” است نه جامعه‌شناسانه که کلیتی از زنان جامعه و تاثیرات عروسک‌های باربی بر سبک و سیاق فکری، رفتاری و اخلاقی دختران و زنان را حتی در ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار دهد و نسبت فیلم اکران شده باربی با آسیب‌های اجتماعی زنان آمریکایی را بررسی نماید. این نوع کنش و تحلیل فارغ از سوگیرانه بودن، به دلیل غیر مسئولانه بودن نگاه تحلیل‌گرانش و توجه به “من” فردی خود نه “ما” جمعی زنان آمریکایی، خود سبب ساقط شدن ارزش تحلیل و حتی فیلم‌سینمایی که چنین تبلیغ گسترده و البته توخالی را به دنبال داشته است، شده است.

این اتفاق گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر ابزار شدن فمینیسم برای سرمایه‌داری را نیز تقویت کرده است، کما اینکه زنان تحلیلگری از سقوط جریان‌ها و نحله‌های فمینیسم به عنوان راه حل نجات زنان از انقیاد مردسالاری خبر داده‌اند. این نظر پس از تبلیغات زنجیره‌ای عدیده فمینیست‌ها برای فیلم سینمایی باربی بوده است.

مطالب مرتبط

در آمدن صدای برخی زنان امریکایی از تبلیغات باربی توسط فمینیست ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.