موضوع: "گوناگون"
ثواب یاری همسر در حج و جهاد و کسب علم
جمعه 02/09/03
پیامبرگرامی اسلام صلیالله علیه و آله و سلم»:
ایُّما اِمرَأَةٍ اَعانَت زَوجها عَلیَ الحَجِّ وَ الجِهادِ أو طَلَبِ العِلمِ اعطاهَا اللهُ مِنَ الثّوابِ ما یُعطی اِمرَأةَ ایّوبَ علیه السلام.
هر زنی که شوهر خود را در رفتن به حج یا جهاد یا تحصیل علم یاری دهد خداوند اجر و ثواب همسر حضرت ایوب پیغمبر علیهالسلام را به وی عطا میفرماید.
منبع
کتاب مکارم الاخلاق، ص ٢٠١
✾ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حدیث پاداش خدمت به زن
جمعه 02/06/31
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:
به زن خود خدمت نکند مگر صدیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد..
بحارالانوار،ج۱۰۴،ص۱۳۲
✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مطالب مرتبط
مراعات زنان در کارِ خانه & ارزش کار در خانه & بهترین زنان در کلام امام رضا
حدیث مراعات زنان در کار خانه
جمعه 02/06/31
مولی امیرالمؤمنین علی علیهالسلام:
لاتُحمِّلوا النّساءَ اَثقالَكُم وَاسْتَغنُوا عَنْهُنَّ ما استَطعتُم.
کارهای سنگین خودتان را بر زنان تحمیل نکنید و تا میتوانید در چنین موقعیّتها خود را از آنان بینیاز بدارید.
فهرست غرر، ص ٣٨٠
✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مطالب مرتبط
حدیث ارزش کار در خانه & بهترین زنان در کلام امام رضا & دعای پیامبر در حق محجبه ها
دعای پیامبر در حق محجبه ها
سه شنبه 02/06/28
اگر درخانه شما حتی یکدختران محجبه هست قدرش را بدانید، مشمول دعای پیامبر (ص) است
بهترین زنان در کلام امام رضا (ع)
دوشنبه 02/06/13
امام رضا علیه السلام:
بهترین زنان شما آن زنی است که خوش اخلاق و بردبار باشد و هرگاه شوهرش بر وی خشمگین شد با نظر غضب به شوهرش نگاه نکند تا هنگامی که از وی خشنود گردد و هرگاه شوهرش از وی غایب شد حقوق شوهر را حفظ کند این چنین زنی از کارگزاران الهی است و عاملان خداوند از رحمت او ناامید نیستند.
کلینی، کافی، ج۵، ص۳۲۵
✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ✾
ارزش کار در خانه
پنجشنبه 02/06/09
هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را برای سامان دادن وضع خانه جـا به جـا کند خداوند نظر رحمـت به او می کند. وهر کس مورد رحمت خدا قرار گیرد خداوند عذابـش نمےکند.پیامبر اکرم صلےاللهعلیهوآله
وسائل الشیعه ج۱۵ ص۱۷۵
✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مطالب مرتبط
تولد برپایه فطرت
پنجشنبه 97/10/13
از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است:
✅ مَا مِنْ مَوْلُودٍ يُولَدُ إِلَّا عَلَى الْفِطْرَةِ فَأَبَوَاهُ اللَّذَانِ يُهَوِّدَانِهِ وَ يُنَصِّرَانِهِ وَ يُمَجِّسَانِه
✅ «هیچ نوزادی نیست، مگراینکه بر پایه فطرت متولد شده است.
این پدر و مادرش هستند که او را یهودی، مسیحی و زردشتی میگردانند.»
منلايحضرهالفقيه، ج۲، ص۴۹
✅ خداوند از ابتدا در لوح دل فرزندان ما، پایه سعادت را کاشته است
و این مائیم که باید انتخاب کنیم که آن را آبیاری و پرورش دهیم،
یا بیتوجهی کرده و صدمه بزنیم.
مطالب مرتبط
ملاڪ دینداری & رابطه زندگی پاڪ وشهادت & رمز موفقیت در ارتباط اجتماعی
ملاڪ دینداری ؟!
دوشنبه 97/06/26
? امام علی علیه السلام فرمودند: مِلاکُ الدّینِ مُخالَفَةُ الْهَوى؛
معیار دیندارى مخالفت با هواى نفس است»(1).
شرح حدیث:
هر چیزى ملاکى دارد که با آن سنجیده مى شود. ملاک دیندارى و بى دینى چیست؟
آیا ملاک دیندارى فقط نماز خواندن است؟ آیا حجاب به تنهایى مى تواند معیار قرار گیرد؟
همان گونه که بعضى مردم نماز یا حجاب را مرز دینداران و بى دینان معرّفى مى کنند.
آیا کنترل زبان و حفظ آن مى تواند به تنهایى ترازوى سنجش دیندارى باشد؟
حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) در این روایت کوتاه و عمیق، معیار و ملاک جامع و کاملى را براى
مسأله مورد بحث بیان فرموده است. هر چند امور مذکور نیز ملاک هستند;
ولى ملاک کامل و فراگیر چیز دیگرى است،
حتّى گاه مى شود که همان عبادت و حجاب و حفظ زبان بر اثر خواهش دل است.
داستان معروف زیر شاهد خوبى بر این بحث است:
شخصى سالیان درازى در صف اوّل نماز جماعت شرکت مى کرد. روزى دیر به مسجد رسید
و در صف آخر قرار گرفت، احساس بدى به او دست داد. با خود گفت: حالا مردم چه مى گویند!
فلانى هر روز در صف اوّل بود، چرا امروز در صف آخر قرار گرفته است!؟
پس از این افکار و تخیّلات، ناگهان تکانى خورد که اى واى بر من! سالیان دراز نمازهایم را خراب کردم،
باید همه را قضا کنم؟ چون آلوده به انگیزه غیر خدایى بود!
به همین جهت در روایتى مى خوانیم که: «مجذوب فراوانى نماز و روزه و سایر عبادات دیگران مشوید!
چون گاهى این ها را از سرِ عادت انجام مى دهند، بلکه افراد را به راستگویى و أداى امانت امتحان کنید»(2).
بنابراین آن کس که تابع عقل و فرمان خداست دیندار، و آن که تابع هواى نفس است بى دین است.
در تفسیر آیه شریفه (نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَکْفُرُ بِبَعْض)(3) این سؤال مطرح شده است:
چرا خداوند بنى اسرائیل را به خاطر این کار سرزنش مى کند، در حالى که (نُؤْمِنُ بِبَعْض) که کار خوبى است;
هر چند براى (وَ نَکْفُرُ بِبَعْض) مستحق سرزنش هستند؟
برخى از مفسرین گفته اند:
«آن ایمان ببعض نیز بى ارزش بوده است، چون به چیزهایى ایمان مى آوردند که با هواى نفس آن ها سازگار بود. بنابراین در واقع ایمان به هواى نفس بود، نه ایمان به خدا!»(4).
خلاصه این که روایت فوق ملاک و معیار سنجش دینداران از بى دینان را مخالفت با هواى نفس مى شمارد
و با این ترازوى دقیق مى توانیم میزان دیندارى خویش را به خوبى بسنجیم.
?پی نوشت:
1. میزان الحکمة، باب 4041، حدیث 21135 (جلد دهم، صفحه 382).
2. میزان الحکمة، باب 300، حدیث 1490 (جلد اوّل، صفحه 344).
3. سوره نساء، آیه 150. 4. تفسیر نمونه، جلد 4، صفحه 189
مطالب مرتبط
رابطه زندگی پاڪ و شهادت ، پاڪدامنی دلیل بر عقل ، زن بهشتی ، احادیث پوشش وحیا ۱
مقام عفیف وپاڪدامن ، رمز موفقیت در ارتباطات اجتماعی ، باغبان گلهای زندگی ،حدیثی از قبر
پاسخ امام رضا به کار فرهنگی صرف ، بی حیایی و بی عفتی از ریشه های بدحجابی ، تولی وتبری
گلچین احادیث امام موسی ڪاظم علیه السلام(ویژه ولادت ایشان)
شنبه 97/06/10
1- قالَ الإمام موسى بن جعفر الكاظم (عليه السلام) : وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى أرْبَع: أَوَّلُها أنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ،
وَالثّانِيَةُ أنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّالِثَةُ أنْ تَعْرِفَ ما أرادَ مِنْكَ، وَالرّبِعَةُ أنْ تَعْرِفَ ما يُخْرِجُكَ عَنْ دينِكَ.([1])
حضرت امام موسي كاظم (عليه السلام) فرمود: تمام علم مردم را در چهار مورد شناسائى كرده ام:
اوّلين آن ها اين كه پروردگار و آفريدگار خود را بشناسى و نسبت به او شناخت پيدا كنى.
دوّم، اين كه بفهمى كه از براى وجود تو و نيز براى بقاء حيات تو چه كارها و تلاش هائى صورت گرفته است.
سوّم، بدانى كه براى چه آفريده شده اى و منظور چه بوده است.
چهارم، معرفت پيدا كنى به آن چيزهائى كه سبب مى شود از دين و اعتقادات خود منحرف شوى
(يعنى راه خوشبختى و بدبختى خود را بشناسى و در جامعه چشم و گوش بسته حركت نكنى)
★**********★
ادامه »