ملاڪ دینداری ؟!

 

? امام علی علیه السلام فرمودند: مِلاکُ الدّینِ مُخالَفَةُ الْهَوى؛

معیار دیندارى مخالفت با هواى نفس است»(1).

شرح حدیث:

هر چیزى ملاکى دارد که با آن سنجیده مى شود. ملاک دیندارى و بى دینى چیست؟

آیا ملاک دیندارى فقط نماز خواندن است؟ آیا حجاب به تنهایى مى تواند معیار قرار گیرد؟

همان گونه که بعضى مردم نماز یا حجاب را مرز دینداران و بى دینان معرّفى مى کنند.

آیا کنترل زبان و حفظ آن مى تواند به تنهایى ترازوى سنجش دیندارى باشد؟

حضرت امیرمؤمنان (علیه السلام) در این روایت کوتاه و عمیق، معیار و ملاک جامع و کاملى را براى

مسأله مورد بحث بیان فرموده است. هر چند امور مذکور نیز ملاک هستند;

ولى ملاک کامل و فراگیر چیز دیگرى است،

حتّى گاه مى شود که همان عبادت و حجاب و حفظ زبان بر اثر خواهش دل است.

داستان معروف زیر شاهد خوبى بر این بحث است:

شخصى سالیان درازى در صف اوّل نماز جماعت شرکت مى کرد. روزى دیر به مسجد رسید

و در صف آخر قرار گرفت، احساس بدى به او دست داد. با خود گفت: حالا مردم چه مى گویند!

فلانى هر روز در صف اوّل بود، چرا امروز در صف آخر قرار گرفته است!؟

پس از این افکار و تخیّلات، ناگهان تکانى خورد که اى واى بر من! سالیان دراز نمازهایم را خراب کردم،

باید همه را قضا کنم؟ چون آلوده به انگیزه غیر خدایى بود!

به همین جهت در روایتى مى خوانیم که: «مجذوب فراوانى نماز و روزه و سایر عبادات دیگران مشوید!

چون گاهى این ها را از سرِ عادت انجام مى دهند، بلکه افراد را به راستگویى و أداى امانت امتحان کنید»(2).

بنابراین آن کس که تابع عقل و فرمان خداست دیندار، و آن که تابع هواى نفس است بى دین است.

در تفسیر آیه شریفه (نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَکْفُرُ بِبَعْض)(3) این سؤال مطرح شده است:

چرا خداوند بنى اسرائیل را به خاطر این کار سرزنش مى کند، در حالى که (نُؤْمِنُ بِبَعْض) که کار خوبى است;

هر چند براى (وَ نَکْفُرُ بِبَعْض) مستحق سرزنش هستند؟

برخى از مفسرین گفته اند:

«آن ایمان ببعض نیز بى ارزش بوده است، چون به چیزهایى ایمان مى آوردند که با هواى نفس آن ها سازگار بود. بنابراین در واقع ایمان به هواى نفس بود، نه ایمان به خدا!»(4).

خلاصه این که روایت فوق ملاک و معیار سنجش دینداران از بى دینان را مخالفت با هواى نفس مى شمارد

و با این ترازوى دقیق مى توانیم میزان دیندارى خویش را به خوبى بسنجیم.

?پی نوشت:

1. میزان الحکمة، باب 4041، حدیث 21135 (جلد دهم، صفحه 382).

2. میزان الحکمة، باب 300، حدیث 1490 (جلد اوّل، صفحه 344).

3. سوره نساء، آیه 150. 4. تفسیر نمونه، جلد 4، صفحه 189

مطالب مرتبط

رابطه زندگی پاڪ و شهادت ، پاڪدامنی دلیل بر عقل ، زن بهشتی ، احادیث پوشش وحیا ۱

مقام عفیف وپاڪدامن ، رمز موفقیت در ارتباطات اجتماعی ، باغبان گلهای زندگی ،حدیثی از قبر

پاسخ امام رضا به کار فرهنگی صرف  ، بی حیایی و بی عفتی از ریشه های بدحجابی ، تولی وتبری

حدیثی از بانوی دوعالم ، نگه داشتن دین در آخرالزمان ، 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.