غدیر تجلی گاه حضور و حماسه زن مسلمان

اگر به واقعه غدیر و شرکت کنندگان در این مراسم مهم سیاسی خوب بنگریم در می یابیم که اسلام نه تنها مخالف آزادی و حیات زن نیست بلکه در طول تاریخ اسلام شواهد بسیاری وجود دارد که حاکی از حضور و فعالیت اجتماعی و سیاسی زن مسلمان بوده است، بانوانی که تا قبل از آن از جایگاه انسانی نیز برخوردار نبودند اما این شواهد نشان از بالا بردن مقام و منزلت زن و اعطای هویت شخصی و اجتماعی در مقابل مردان دارد.

نمونه بارزش مشارکت بانوان در واقعه مهم و سرنوشت ساز غدیر است؛ ازحضور تا تبلیغ و دفاع از ولایت علی بن ابیطالب(ع) از طرفی دیگر، نحوه حضور و بیعت زنان در این مراسم سیاسی نمونه ای دیگر از حضور و مشارکت آنان با حفظ حریم عفاف و حجاب بوده است که از مهمترین صحنه های سیاسی اسلام با نقش آفرینی بانوان به شمار می آید‌.

در آخرین حج پیامبراکرم(ص) که محدودیتی برای حضور نبود حتی زنان باردار نیز حضور داشتند؛ بنا به نقل علامه مجلسی، اسماء بنت عمیس در حالی که باردار بود عازم شد و در میان راه در مکانی به نام بیدا فرزند خود محمدبن ابی بکر را به دنیا آورد.

پس از اعلام انتصاب امیرالمومنین علی(ع) به خلافت و امامت همگی با حضرت بیعت کردند وبه دستور پیامبر اکرم(ص) زنان نیز از پشت پرده در ظرفی بزرگ از آب و امیرالمومنین در آن سوی پرده دست در آب فرو برده و اینچنین بیعت کردند.

برخی از این بانوان به صرف حضور اکتفا نکرده و به امر پیامبر(ص) مبنی بر تبلیغ این اتفاق بزرگ، جامه عمل پوشاندند. برخی دیگر همچون حضرت زهرا سلام الله علیها به امر تبلیغ غدیر نیز اکتفا نکرده و با حفظ حجاب به دفاع در مقابل غاصبان خلافت پرداخت و در این مسیر نیز نه تنها خویشتن؛ بلکه جنین در رحم خود را فدا کردند. 

امید است ما نیز هم خود غدیر را بهتر بشناسیم و هم آن را با دنیا مطرح کنیم و زمینه سازی ظهور حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم نماییم. ان شاءالله

منبع رسالت

 

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.