ضرورت ولی فقیه در ڪلام آیت الله مصباح یزدی

اثبات ولایت فقیه در کلام آیت الله مصباح یزدی

 

چگونه حق ولایت و حاڪمیت درعصر غیبت برای فقیه اثبات می شود؟

آیت الله مصباح یزدی:

می دانیم که امامان معصوم علیهم السلام بجز حضرت علی علیه السلام حکومت ظاهری نداشتند

یعنی حاکمیت الهی ومشروع آنان تحقق عینی نیافت

و از سوی دیگر، شیعیان در آن زمانها نیازمند مراجعه به کارگزاران حکومتی می شدند وچاره ای نبود

از دیگر سو در فرهنگ شیعی هرحاکمی که حاڪمیتش به نصب الهی نباشد طاغوت است

ومراجعه به طاغوت به تصریح آیه۶۰/نساء ممنوع است

يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوٓا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوٓا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا 

 می‌خواهند برای داوری نزد طاغوت و حكّام باطل بروند؟! با اینكه به آنها دستور داده شده

كه به طاغوت كافر شوند. امّا شیطان می‌خواهد آنان را گمراه كند، و به بیراهه‌های دور دستی بیفكند

 

پس وظیفه مردم مؤمن در آن وضع چه بود؟!

راهڪار مناسب معصومین را میتوان از مقبوله عُمر بن حنظله دید

که درآن از امام صادق علیه السلام چنین نقل شده:

من ڪان منڪم قد روی حدیثنا ونظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احڪامنا فلیرضوا به حڪماً

فإنی قد جعلته علیڪم حاڪماً بحڪمنا فلم یقبله منه فإنما استخفّ بحڪم الله وعلینا ردّ

والراد علینا ڪالراد علی الله وهو علی حدالشرڪ بالله

به ڪسانی مراجعه کنید که عارف به حلال وحرام باشند

ودرصورت مراجعه به چنین شخصی حق ندارید از حڪم اوسرپیچی کنید که رد امام معصوم است

وبرابر با رد خدا و شرڪ به خداست(اصول ڪافی،ج۱،ص۶۷)

فقیه در اصطلاح امروز همان شخصی است ڪه در روایات باتعبیر “عارف به حلال وحرام”

وامثال آن معرفی شده است

همچنین باتوجه به روایات مربوط به عصر غیبت مثل توقیع صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

اماالحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی روات حدیثنا فإنهم حجتی علیڪم وانا حجه الله علیهم

دررویدادها وپیشامدها به راویان حدیث مارجوع ڪنید، زیراآنان حجت من برشمایند

ومن حجت خدا برآنانم(ڪمال الدین،ج۲،ص۳۸۴)

وقتی اثبات ڪردیم فقیه در عصر غیبت، حق حاڪمیت و ولایت دارد،

یعنی اوست که فرمان میدهدو امرونهی میڪند وامورجامعه را رتق وفتق می کند

و مردم موظف به تبعیت از ایشان بوده

همانگونه که در زمان امام معصوم علیه السلام از جمله حضرت علی علیه السلام

که مالڪ اشتر را به استانداری مصر مأمور کرد و همه را ملزم به اطاعت از وی نمود

 

بنابراین میتوان گفت:

اولا: فقیه دارای ولایت تڪوینی نیست وبه نصب امام است

ثانیا: ولایت مطلقه فقیه، همان اختیارات معصوم است ومستلزم تغییر دین نیست

ثالثا:اصل ولایت فقیه را هیچ فقیه شیعی منڪر نشده است

 

برگرفته از ڪتاب ۵۲۸شبهه اعتقادی وپاسخ علمای دین،ج۹،ص ۸۸،تألیف محمدرضا محمد شوشتری

مطالب مرتبط

معنا وضرورت وهدف ولایت(قسمت اول) ، معناو ضرورت وهدف ولایت(قسمت دوم) ، مداحی زیبا عیدغدیر

  • 5 stars
    نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر
    1397/06/08 @ 05:58:48 ب.ظ

    مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 

    با احترام و البته افتخار لینک شدید

  • پاسخ از: شمس
    1397/06/08 @ 06:50:33 ب.ظ

    شمس [عضو] 

    تشڪر
    از لطف ومحبتتون
    شماهم باافتخار لینڪ شدید
    درپناه حق،مؤید ومنصور باشید

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.