راه های تبلیغ حجاب ۴

 مولوی به داستان پیرمرد خارکن اشاره می‌کند. شخصی که در کندنِ یک بوته خار کوچک، سستی و امروز و فردا کرد تا بوته رشد کرد و محکم شد، از سوی دیگر خارکن رو به ضعف و پیری نهاد.

خاربُن در قوت و برخاستن *** خارکَن در پیری و در کاستن[1]

ماجرای برخی دختران نوجوان کشورمان نیز بی‌ارتباط با این داستان نمادین نیست. حجاب، مطلبی مربوط به هویت و شخصیت مذهبی و ملی ما ایرانیان است. بدون آموزش و ممارست از سنین کودکی، این سرمایه عظیم حفظ نخواهد شد. زمانی که دختر پاک و معصوم، همراه با یک تلفن همراه رها می‌شود و هیچ سخت‌گیری درباره پوشش او از طرف والدین و اطرافیان لحاظ نمی‌گردد، نمی‌توان انتظار داشت همین کودک در سنین جوانی، بدون دلیل و ناگهان تبدیل به بانویی محجبه شود. حقیقت این است که با این حجم بی‌خیالی و بی‌توجهی برخی والدین، چادری و با حجاب شدنِ برخی دختران، شبیه به معجزه و از عنایات غیبی الهی است.

فرایند نهادینه‌سازی

«نهادینه‌سازی» یعنی تعمیق و تثبیت باورها، ارزش‌ها و رفتارهای مطلوب.[2] باور و عقیده ممکن است در لحظه دچار تحول شود و شکل بگیرد؛ اما زمینه این دگرگونی، به تربیت تدریجی و عادت دادن شخص بازمی‌گردد. در عصری که آموزش رقص و آواز در مهدهای کودک رواج دارد و گفتگوی پدر و مادر با فرزند تنها درباره نمره درس ریاضی و بازی در مدرسه است، نباید انتظار تحول اساسی داشت. گاهی در خانواده‌ها، دغدغه نماز و پوشش فرزند، حتی به اندازه دغدغه لقمه و تغذیه همراه دانش‌آموز هم نیست.

کودک مقایسه می‌کند

وقتی دختربچه در رسانه، پویانمایی‌های رنگارنگ را مشاهده می‌کند که در آن‌ها دختران در نهایت زیبایی و تناسب به تصویر درآمده‌اند و چهره طبیعی خود را با این زیبایی‌های ساختگی مقایسه می‌کند، در دل آرزو می‌کند که ای‌کاش! شبیه این شخصیت کارتونی باشد. آرایش غلیظ و اهتمام به دست‌کاری سر و صورت، با این الگوهای دروغین ارتباط دارد. دروغ و خیال‌بافی در سنین بالاتر نیز متوقف نمی‌شود. خوانندگان، بازیگران و مدل‌های آمریکایی و اروپایی ذهن جوان را معطوف یک زیبایی مصنوعی می‌کند. چگونه می‌توان انتظار داشت که دختربچه‌ کم سن و سال با حضور چنین الگوهای رسانه‌ای و بمباران فیلم‌ها، نسبت به چادری سیاه، میل و رغبت نشان دهد؟! آیا برای او الگویی ارزشمند و معقول ساخته‌ایم؟

پی‌نوشت:

[1]. مولوی ، مثنوی معنوی، دفتر دوم.

[2]. ماهیت و مفهوم نهادینه‌سازی از منظر قرآن کریم، وحید وثوقی راد و دیگران، اسلام و پژوهش‌های مدیریتی، سال هفتم، شماره 2، پیاپی 17، پاییز و زمستان 1397.

✾ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مطالب مرتبط

راه های تبلیغ حجاب ۱_۳

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.