دلیل عدم ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها

گرچه امام کاظم ع وصیت کرده بود 1که دختران ایشان با مشورت برادر ازدواج کنند اما برخلاف آن چه برخی چون تاریخ عقوبی2پنداشته این امر علت عدم ازدواج انان نیست (حتی برخی چون «باقر شریف القرشی» از سیره‌نویسان برجسته معاصر، در کتاب «حیات‌ موسی بن جعفر (ع)» به صراحت آن را مجعول و بی‌اساس معرفی می‌کند.)3و بلکه علت آن، وجود اختناق شدید هارونی و مأمونی بود که باعث شد احدی از شیعیان مومن جرئت نکند به راحتی به خانه موسی بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد. از طرف دیگر، زندانی شدن حضرت موسی بن جعفر(ع) و سرانجام شهادت او، و احضار شدن حضرت رضا(ع) به خراسان و دورافتادن از خواهران، مزید بر این علت بود.

و شاید کسانی که که به خواستگاری می آمدند به لحاظ ایمانی کفو اهل بیت نبوده اند چنان که صاحب منتهی الامال به ان اشاره کرده اند4

علاوه بر اینها باید بدانیم که حضرت معصومه در سنین جوانی از دنیا رفته اند شاید در صورت استمرار حیات با مورد مناسب ازدواج می نمودند. 

برخی نیز با رد تام بودن دلیل فوق ، تجرد را پیام مبارزه درد ختران امام موسی کاظم ع عنوان کرده اند ، همانطور که مخفی بودن قبر حضرت زهرا س برای ایشان چنین حالتی داشته است

1.کلینی، اصول کافی، ج۱، ص ۳۱۷.

2.احمد بن‌ اسحاق یعقوبی؛ محمدابراهیم آئینی (۱۳۸۹) «تاریخ یعقوبی»، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

3.باقر شریف القرشی (۱۳۸۸) «موسوعه سیره اهل البیت علیهم‌السلام: الامام موسی بن جعفر (ع)»، تهران: معروف.

4.شیخ عباس قمی (۱۳۸۸) «منتهی الامال»، تهران: علویون.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.