فلسفه حجاب ۱

فلسفه حجاب، امنیت بانوان

۱. امنیت بانوان:

حجاب، محکم‌ترین وسیله‌ای است که زن می‌تواند به کمک آن، احساس امنیت کند. 

پوشش زن، قدرت مرد را در سودجویی محدود می‌سازد.حجاب، پیشگیری از بهره‌ جویی‌ هایی است که از سوی مردان هوسران دنبال می‌شود.(۱)

و به طور طبیعی، حجاب زن برای مردان نیز موجب امنیت خاطر می‌شود.

برای این که محیط، سالم و دارای امنیت باشد و زن بتواند کار خود را در جامعه انجام دهد و مرد هم بتواند مسئولیت‌های خود را به خوبی انجام دهد، اسلام حجاب را معین کرده است.(۲)

شهید مطهری می‌فرماید:

استفاده زنان از پوشش‌هایی که بر سر می‌کردند دو جور بوده است: یکی صرفا جنبه تشریفاتی داشته است؛ همانگونه که در عصر حاضر بعضی از بانوان چادری را می‌بینیم که چادر داشتن آن‌ها صرفا جنبه تشریفاتی دارد و وضع چادر سر کردنشان نشان می‌دهد، اهل پرهیز از معاشرت با نامحرم نیستند. 

نوع دیگر پوشش؛ حقیقی و همراه با انگیزه است و “در هر شرایطی” پوشش کامل دارد و از پوشش خود مراقبت می‌کند. خود به خود این نوع پوشش دورباش ایجاد می‌کند و ناپاک‌دلان را مأیوس می‌سازد.(۳) 

“جودیت میل” خبرنگار روزنامه “نیویورک تایمز” طی مقاله‌ای با عنوان؛ ”زنان در آغوش اسلام، امنیتی تازه می‌یابند“ می‌نویسد:

«پوشش حجاب برای زن این امکان را فراهم ساخته که در شهر‌های شلوغ بتواند به راحتی فعالیت کند و از مزاحمت مردان در امان بماند. این لباس یک پیام غیرقابل تردید به اطرافیان می‌فرستد و می‌گوید: این زن نجیب است، به او کار نداشته باشید. و به وی اجازه می‌دهد بدون این که مورد آزار قرار گیرد در اتوبوس‌های شلوغ شهر سوار شود»(۴)

“جولیانو آماتو” وزیر کشور ایتالیا، در مراسمی که با عنوان؛ ”زن و جامعه“ برگزار شده بود، حجاب را یک محافظت کننده برای زنان خواند.(۵)

 ۱. یادداشت‌های استاد مطهری، ج۳، ص۱۸۷

 ۲. زن ریحانه آفرینش، ص۷۸، نشر نوای قلم

 ۳. مسأله حجاب، ص۱۶۳

 ۴. روزنامه رسالت، ۷۳/۴/۲، ش۲۲۴۲۰

 ۵. هفته‌نامه پرتو، ش۳۸۸

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
باسپاس فراوان از نظر دهی شما
وبلاگ را در چه حد ارزیابی می فرمایید؟
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.