چرا عزاداری سید الشهدا بعد از ۱۴۰۰سال ؟!
علامه امینی به صورت مستند در کتاب سیرتنا و سنتنا
در جواب علمای اهل سنت که وقتی از وی درباره علت عزاداری به امام حسین علیه السلام
بعد از گذشت قرنها سوال کردند، با ذکر احادیثی از کتب اهل سنت این مطلب را به اثبات رسانده است.
مضمون پاسخ علامه امینی در سوال علمای اهل سنت در کتاب سیرتنا و سنتنا:
ما در مورد غدیر هیاهو نڪردیم و بر سر نزدیم، غدیر تحریف شد
ترسیدیم در عاشورا هم بیرون نریزیم و آن را هم تحریف کنند
باید هیاهو کرد تا همه بفهمند که یڪ فاجعه رخ داده است
همچنین می توان علت را در موارد زیر خلاصه نمود:
1. شناساندن مقام پيشوايان بزرگ اسلام
2. ايجاد وحدت بين صفوف مختلف پيروان
3. افزايش عشق و محبت به اهل بيت
4. كمال خواهي و فضيلت طلبي
5 دعوت به دين و آگاه شدن از حقايق آن و فراخواني مردم به صلاح و اصلاح و دوري از انحرافات
6. اثبات حقانيت نهضت حسيني بر ضد طاغوتيان و آشنا كردن مردم با ويژگي هاي قيام امام حسين ـ عليه السّلام
7. ياد مصيبت اهل بيت ـ عليهم السّلام - موجب آسان شدن مصائب و سختي هاي دوستداران آنان است
8. همدردي با رسول الله ـ صلي الله عليه و آله ـ و اميرالمؤمنين ـ عليهمالسّلام ـ
و فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ و ساير ائمه ـ عليهم السّلام
9. فراموش نشدن خاطره عاشورا
10. افشاگري جنايات ستمگران، به ويژه بني اميّه و بني عباس
11. الگوپذيري از جريان عاشورا
12. رشد فضائل و كرامت هاي انساني و الهي و پرورش روحيّة شهادت طلبي
13. زنده نگه داشتن اسلام با استفاده از ابزار عزاداري
این مطالب مورد تأیید و تأکید قرآن مجید نیز می باشد
و قرآن مجید در سوره ی ابراهیم(ع) به حضرت موسی(ع) دستور می دهد
که ایام الله را به مردم یادآوری نماید:«… و ذکّرهم بایام الله انّ فی ذلک لایات لکل صبّار شکور»؛[شوری]
یعنی: «روزهای خداوندی را به مردم متذکر شو، زیرا در این روزها نشانه هایی برای انسان های
صبور و شکرگزار است.»
استاد علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می فرماید:
« به طور مسلم، منظور از ایام الله، آن زمان هایی است که امر خدا و وحدانیت او
و سلطنت او ظاهر شده و یا ظاهر می شود…
و نیز ایامی که رحمت الهی به ظهور می رسد،
البته آن ایامی که نعمت های الهی آن چنان ظاهر شده اند که در دیگر ایام به آن روشنی نبوده است؛
مانند روزی که حضرت نوح(ع) از کشتی بیرون آمدند
و روزی که حضرت ابراهیم (ع) از آتش نجات یافت و….»( ترجمه المیزان، ج2 ، ص23.)
بر این اساس، واقعه ی عاشورا و بقا و حیات اسلام با حزن حسین بن علی(ع) و یارانش،
یکی از مصادیق ایام الله است که همه ی ما مأمور به یادآوری و تنظیم و بزرگداشت آن هستیم
پس عزاداري حسين بن علي ـ عليه السّلام ـ يك حركت است يك موج است، يك مبارزة اجتماعي است.
همين عزاداري ها سبب مي شود كه شور و عاطفه، از شعور و شناخت برخوردار گردد
و ايمان را در ذهن جامعه هوادار، زنده نگه دارد
و مكتب عاشورا به عنوان يك فكر سازنده و حادثة الهام بخش، همواره تأثير خود را حفظ كند.
منبع:سایت اندیشه قم
مطالب مرتبط
دهه اول محرم سیاسی ترین دهه سال ، اشاره تورات وانجیل به چادر وعفت زنان ،
ضرورت ولی فقیه در کلام آیت الله مصباح یزدی ، شبهات حجاب ، چرا حجاب؟! ، فمینیسم ایرانی
تساوی حقوق زن و مرد ، شبهه حجاب برای اینکه دیده نشیم ، تنها یڪ گمان و تصور ، ترگل
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط شمس در 1397/06/22 ساعت 11:37:00 ق.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |