موضوع: "حجاب"

کارکرد عرف در تشخیص حکم و چگونگی حجاب+صوت

سؤالات مهم این پادکست:

کارکرد عرف در تشخیص حکم و چگونگی حجاب

عرف یعنی چه؟ 03:28

آیا در تشخیص اصل حکم حجاب می‌توان به عرف مراجعه کرد؟ 12:11

آیا عرف جامعه می‌تواند شرایط و جزئیات مسئله حجاب را معین کند؟

عرف چه نقشی در فهم متون دینی در موضوع حجاب دارد؟

رابطه بین عفاف و حجاب چیست؟ 43:55

آیا هر بی اعتنایی به حجاب لزوماً به معنی دور شدن از عفت است؟

حجةالاسلام مقیمی حاجی

دریافت فایل صوتی از اینجا

فايده حجاب در بُعد اجتماعی

يكی از فوايد مهم حجاب در بُعد اجتماعی، حفظ و استيفای نيروی كار در سطح جامعه است. در مقابل، بی‌حجابی و بدحجابی باعث كشاندن لذت‌های جنسی از محيط و كادر خانواده به اجتماع و در نتيجه، تضعيف نيروی كار افراد جامعه می‌گردد.

منبع

کتاب حجاب شناسی ،مهدی زاده، حسین، ص۲۴.

✾ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

چادر، پوشش خردمندترین زن شاهنامه

در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی، زنان، اغلب به حسادت، عشوه‌گری و نابخردی شناخته می‌شوند، اما این همه‌ی داستان نیست، بلکه در شاهنامه، زنانی خردمند هم وجود دارند، از جمله گُردیه، یکی از بانوان اشراف‌زادهٔ ایرانی و خواهر سپهبد بهرام چوبین.

هنگامی که بهرام چوبین علیه خسرو پرویز، شورید و پادشاهی ساسانی و سرزمین ایران را با بحران مواجه ساخت، درست در زمانی که کسی جرئت ایستادن در برابر بهرام را نداشت، خواهرش گردیه در برابرش ایستاد و او را اندرز داد (که پندهای خردمندانه و حکیمانه او در شاهنامه آمده) و لب به سرزنش برادر باز کرد.

او بعدها به همسری خسرو پرویز درآمد که از خسرو، پسری به نام جوانشیر زایید و این جوانشیر، پس از مرگ خسرو پرویز، مدتی کوتاه بر ایران پادشاهی کرد.

یکی از ویژگی‌های مهم گردیه (این خردمندترین زن شاهنامه) آن است که با چادر و پوششی کامل در حوادث تاریخی حضور دارد.

برای نمونه، هنگامی که خواست به دیدار برادرش برود، افسر (تاج) از سرش برداشت و چادر به تن کرد.

منبع

کتاب شاهنامه، ابوالقاسم فردوسی، شاهنامه، تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر، 1354، ص 497.

قسمتی از وصیت‌نامه تکان دهنده شهید امیر حاج امینی

قسمتی از وصیت‌نامه تکان دهنده شهید امیر حاج امینی:

“اگر به واسطه خونم حقی بر گردن دیگران داشته باشم،

به خدای کعبه قسم از مردان بی غیرت و زنان بی حیا نمیگذرم…”

باحجاب می شودافتخار آفرینی کرد

✔ با حجاب میشه افتخارآفرین بود 

دکتر طناز بحری

مطالب مرتبط

پیروزی زنان با حجاب & 

 

بی حجابی عینکی با شیشه‌های مات

عینکی با شیشه‌های مات

بی‌حجابی و بدحجابی به‌عنوان یک رفتار نابهنجار اجتماعی همواره از بینشی ناشی می‌شود که حداقل آن این است که شخص بی‌حجاب یا بد‌حجاب، معتقد است که رفتار نابهنجار او اثری در جامعه ندارد. از این رو نسبت به پوشش خود بی‌تفاوت است.

جهان‌بینی شخص بدحجاب 

خیلی از بدحجاب‌ها یا بی‌حجابها چنین نگرشی دارند که این میل و سلیقه آن‌هاست که باید ملاک درستی و نادرستی رفتارهای آن‌ها باشد و پوشش خود را در قالب سود و ضرر شخصی ارزیابی می‌کنند، لذا برایشان اهمیتی ندارد که پوشش آن‌ها چه آسیبی به روح و روان جامعه می‌زند. چون فقط خود را می‌بینند و بس، آن‌طور که خودشان دوست دارند می‌پوشند نه آن‌طور که خدایشان می‌خواهد. و لو اینکه به خدایی در آسمان‌ها هم معتقد باشند که کاری به اهالی زمین ندارد.

جهان‌بینی شخص محجبه

یک بانوی محجبه و متعهد از اسارت خودخواهی و خودبینی رها است. درستی یا نادرستی رفتارهای خود را با محوریت خواست خدا ارزیابی می‌کند و سعی می‌کند ساعت درونش را با خواست خدا و مصالح واقعی دین برای خود و جامعه‌اش کوک کند. چنین بانویی، سختی پوشش چادر و حجاب را به قیمت بهداشت روانی جامعه بخصوص نوجوانان و جوانان به جان می‌خرد و برخلاف یک بانوی بدحجاب که نگاهی بسته به خود و جامعه خود دارد، با یک دورنگاری از خود و جامعه، بهترین تصمیم را در امر پوشش انتخاب می‌کند و سهمی هرچند کوچک در سلامت روانی جامعه خواهد داشت.    

🌐 منبع

آمار منتشر شده درباره «واقعیت‌های حجاب» در جامعه امروز ایران و چند نکته جالب توجه

اخیراً آماری درباره «واقعیت های حجاب» در جامعه امروز ایران از سوی انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران منتشر شده که نتایج تجمیعی شش پیمایش و مطالعه کلان ملی است که از ابتدای سال 1401 (شش ماه قبل از حوادث پاییز سال گذشته) تا خرداد 1402 توسط مراکز پژوهشی، دانشگاهی، سیاستگذاری و رسانه ای برگزار شده است. 

84.2 درصد بانوان، حجاب را به عنوان یک حکم اسلامی قبول دارند. همچنین، سنجش نظر مردم درباره «لزوم داشتن حجاب در محیط های عمومی» حاکی از آنست که 84.3 درصد پاسخگویان (زن و مرد) با الزام اجتماعی حجاب موافق هستند. میزان موافقت «بانوان» با الزام رعایت حجاب، بیشتر و برابر با 86.5 درصد می‌باشد. 

البته تلقی همه این افراد با نوع و میزان الزام بخشی یکسان نیست و طیفی از الزام قانونی تا الزام فرهنگی و اخلاقی را در بر می‌گیرد.

اما نکته جالب این است که در حالی که واقعیت بی حجابی، بر اساس این آمار، 6.4 درصد است، جامعه احساس می کند که 30 درصد بانوان، بی حجاب هستند. همچنین در حالی که 84 درصد بانوان به حجاب به عنوان یک حکم دینی اعتقاد دارند، تلقی 67 درصد مردم این است که اکثر مردم به حجاب اعتقاد ندارند!

 این نشان می دهد که در برداشت بخش قابل توجهی از مردم از «واقعیت» با خود «واقعیت» فاصله وجود دارد. به عبارت دیگر، «ذهنیت» مردم در این زمینه، متفاوت با «عینیت» است.

اینکه چرا مردم چنین برداشت نادرستی داشته اند، علل مختلفی دارد. جنگ شناختی و فضاسازی رسانه ای را می توان جزو این علل دانست؛ اما یکی از علل مهم آن، تظاهر به انجام برخی از ناهنجاری ها در کف جامعه است.

آمار فوق را کنار بگذاریم و فرض کنیم که از هر 100 نفر یا 1000 نفر، فقط 1 نفر کشف حجاب کند. در اینجا هر چند درصد خیلی کم است، اما اثرات اخلاقی و روانی آن بر جامعه و مردم را نمی توان نادیده گرفت. از جمله اثرات این است که مردم گمان می کنند که هویت جامعه تغییر پیدا کرده است.

توضیح اینکه، وقتی مردم به صورت پشت سر هم، آن درصد خیلی کم را در سطح جامعه مشاهده کنند، موجب می شود که در ذهن آنها این گزاره به صورت ناخودآگاه شکل گیرد که عملاً جامعه ما دچار یک تغییر نگرش و تغییر هویت گسترده شده است. در حقیقت، این کار شبیه تبلیغات و پیام های بازرگانی است که در ناخودآگاه مردم تأثیر می گذارد.

یادداشت اصلی را در جهان نیوز بخوانید

پوشش زنان انگلستان ۱۰۰سال پیش

پوشش زنان انگلستان در ۱۰۰سال پیش

 این عکس حرم امام رضا علیه السلام نیست…

این عکس پوشش زنان انگلستان حدود ۱۰۰ سال پیشه!

پوشش زنان در همه مناطق دنیا وجود داشته است و حدود صد سال است که برهنگی جهانی زنان، توسط شیاطین انسانی دنبال می شود

عکس برگرفته از مستند Electric Edwardian.

تفاوت بی‌حجابی در خانه و بیرون از خانه

وظایف دستگاه‌های مختلف در لایحه جدید عفاف و حجاب

لایحه «حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب» دارای ۷۱ ماده است که در پنج فصل نگاشته شده است؛ بخش عمده‌ای از مواد به شرح وظایف دستگاه‌های مختلف در خصوص فرهنگ عفاف و حجاب اشاره دارد.