موضوع: "مناسبات مذهبی"

مکتب سلیمانی و مکتب فاطمی

تقارن میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی بسیار زیبا و بجاست. تلاقی دو مکتب فاطمی و سلیمانی..

شاید بتوان به یقین گفت هر که در مکتب فاطمه زهرا(س) رشد یافته است و سراسر وجودش نور فاطمی باشد، صاحب مکتب می شود و اینگونه همراه همیشگی فاطمه زهرا(س) در دو دنیا می گردد. مانند ولادت امام راحل(قدس سره) و ولادت حضرت فاطمه زهرا (س).

در مکتب فاطمی هم جهاد است و هم دفاع از ولایت، هم جهاد تبیین است و هم دشمن شناسی و در این مسیر هم آزار و اذیت دوست و دشمن است و هم پاداش شهادت. همه اینها را مومن واقعی از مادرش به ارث می برد. چرا که شهدا به وجه الله نظر می کنند و وجه الله چیزی جز ائمه معصومین علیهم السلام نیست.

مکتب سلیمانی به ما یاد داد که هر آنکس چشمانش با اشک بر فاطمه زهرا(س) تر شود و بااین حال خو گرفت خدا دلش را آماده حضور حضرتش خواهد نمود، واین تقارن را هم روزی او خواهد کرد.

این مکتب فاطمی است که سلیمانی ساز است، هر کس در این مکتب رشد کند نتیجه اش جز مخلص بودن و مردمی بودن و خدمت و دلسوزی و به جان خریدن آزار و اذیت ها و در آخر شهادت نخواهد بود.

امروز مکتب سلیمانی بیش از پیش ارزش خود را نشان می دهد. که می تواند چراغ راه جمهوری اسلامی و هر ایرانی باشد و فرهنگ سازی جهاد تبیین از منویات مقام معظم رهبری را در کشور تسریع بخشد‌

حاج قاسم در قسمتی از وصیت‌نامه‌اش نوشته بود:

خداوندا! ای قادر عزیز و ای رحمان رزّاق، پیشانی شکر شرم بر آستانت می‌سایم که مرا در مسیر فاطمه اطهر و فرزندانش در مذهب تشیّع، عطر حقیقی اسلام، قرار دادی و مرا از اشک بر فرزندان علی‌بن ابی‌طالب و فاطمه اطهر بهره‌مند نمودی؛ چه نعمت عظمایی که بالاترین و ارزشمندترین نعمتهایت است؛ نعمتی که در آن نور است، معنویت، بیقراری که در درون خود بالاترین قرارها را دارد، غمی که آرامش و معنویت دارد.

این راز مکتب سلیمانی است که ریشه‌اش در مکتب فاطمه زهرا سلام الله علیها است

باید در این مکتب بود و ماند تا ظهور حضرت حجت روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء

 مطالب مرتبط

لقب شهیدالقدس & قهرمان ملی بودن حاج قاسم به اعتراف منو تو & در مسیر حاج قاسم & به نیت حاج قاسم & رسالت بانوان در حفظ و نشر مکتب حاج قاسم & انتقام سخت مادران

 

 

 

تعداد مادرانی که چند شهید تقدیم ایران کردند

تعداد مادرانی که چند شهید تقدیم ایران کرده‌اند:

دو شهید:  ٨١٨٨ مادر

سه شهید: ۶۳۱ مادر

چهار شهید: ۸۲ مادر

پنج شهید: ۲۱ مادر

شش شهید:  ۶ مادر

هفت شهید :  ١ مادر

هشت شهید:  ١ مادر

نه شهید: ٢ مادر

درخواست دانش آموزان از رهبری درخصوص توصیه های اربعین+ متن پاسخ نامه مقام معظم رهبری

نامه دانش آموزان به رهبری

جمعی از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان یکی از مدارس تهران در روزهای گذشته و پیش از عزیمت به کربلا و زیارت اربعین حسینی علیه‌السلام، در نامه‌ای از حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درخواست کردند تا توصیه‌هایی برای پربارتر شدن حضور در راه‌پیمائی اربعین داشته باشند……

متن پاسخ رهبر انقلاب اسلامی به نامه این دانش‌آموزان به شرح زیر است:

بسمه‌تعالی

- زیارتتان قبول باشد عزیزان.

در این راه‌پیمائی مقدس، فرصت توجه و توسّل را از دست ندهید، و نیز فرصت تأمل و تفکر در مجاهدت سیدالشهداء علیه‌السلام و هدف آن و برکاتی را که خداوند به این فداکاری بزرگ عطا کرده است. آن هدف، باید هدف هر انسان مؤمن باشد.

از خداوند توفیق و هدایت بخواهید و در راه آن هدف ثابت قدم بمانید. سیدعلی خامنه ای، اربعین۱۴۴۵

متن خبر در خبرگزاری فارس

سبک زندگی اسلامی در کلام رهبری

سبک زندگی اسلامی

سوالاتی که باید جواب بگیریم… 

آیه ی مباهله الگوی پیاده روی خانوادگی اربعین

 آیه مباهله الگوی پیاده روی خانوادگی اربعین

پیام آیه ی مباهله این است که از این پس در برابر هر خصمی بگو با تمام اعضای خانواده حاضر می شویم.

در عراق، نیروهای ناتو با خودروهایی نظامی حضور داشتند با هشدار نزدیک نشوید!

داعش هم با سر بریدن و ارعاب حضور یافت؛ هدف اصلی هر دو جریان، منهدم کردن فرهنگ تشیع بود.

 اما فرهنگ تشیع با حضور خانواده ها در مسیر نجف تا کربلا هر دو جریان را کنار زد. 

 این حضور خانوادگی در یکی از ناامن ترین مناطق جهان یک اتفاق نیست. 

آیه ی مباهله با نام بردن از تک تک اعضای خانواده این الگوی مقابله بر خصم را آموزش می دهد:

«فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ»؛ آل عمران/۶١

از این پس در محاجه با هر دشمنی بگو با خانواده حاضر می شویم.

مکتب تشیع، تنها مکتب در جهان اندیشه است که توسط یک خانواده (اهل بیت علیهم السلام) پایه گذاری شده است. 

حضور این خانواده در متن قرآن و رویدادهایی مانند مباهله و حدیث کساء و عاشورا یک الگوی متفاوت از مقاومت در برابر قدرت سخت مستکبران است.

فرهنگ مدرن مانند مسیحیت قرون وسطی (راهبان و پاپهای مجرد) جدا از خانواده و بلکه ضد خانواده است و در هر جامعه ای که وارد شود بیشترین آسیب را به خانواده می زند. اما فرهنگ اهل بیت فرهنگ خانواده است.

در برابر خشونت داعش و مسیحیت قدیم و مدرن که ضد خانواده است، فرهنگی پیروز است که بتواند از خانواده محافظت کند. این یک ادعای ایدئولوژیک نیست. خانواده نهادی علمی و عقلانی است که بقای بشر و فرهنگ را تضمین می کند و تجرد و انواع زیست های جدای از خانواده در هر جامعه ای فراگیر شود، تهدیدی برای بقای نوع بشر است.

رشد چشمگیر دانشکده و دانشجوهای پزشکی

روز پزشک مبارک

دستاورد

 در سال ۵۷ صرفاً با ۷ دانشکده پزشکی ۷۰۰ دانشجو داشتیم درحالی‌که امروزه با ۴۷ دانشگاه، ۱۸۰ هزار دانشجوی پزشکی مشغول تحصیل هستند و اعضای هیئت‌علمی با ۱۱ هزار عضو هیئت‌علمی ۱۶ برابر دانشجویان آن زمان هستند.

منبع

جایگاه اجتماعی زنان از عاشورا تا به امروز

جایگاه اجتماعی زنان

حضور زنان در کربلا و نقش آفرینی آنان بعد از عاشورا با قافله سالاری حضرت زینب(س) نشان از جایگاه ویژه اجتماعی زنان دارد؛ زنانی همچون زینب(س) که بعد از واقعه عاشورا به روشنگری پرداخته و این واقعه را به موازنه قدرت به نفع دین اسلام تبدیل نمود، به گونه ای که می توان گفت اگر پایداری و ماندگاری اسلام با قیام حسینی امضا گردید سهم زنان در این ماندگاری و بالا نگه داشتن پرچم اسلام قابل چشم پوشی نیست.

نقش‌آفرینی زنان در حادثه عاشورا، الگویی برای زنان مسلمان است تا برای اعتلای کلمةالله و در راه احقاق حق، در اجتماع حضور فعال داشته باشند؛ چنانکه در دوران مبارزه با حکومت منحوس پهلوی و نیز در دوران دفاع مقدس، زنان با الگوگیری از حضرت زینب(س) و دیگر زنان عاشورایی، نقش‌های مهمی را رقم زدند.

حضور زنان عاشورایی به همراه حماسه بود، از مدیریت، پرستاری و مراقبت گرفته تا آموزش صبر ،مقاومت، روحیه بخشی و در نهایت پاسداری از ارزش های دینی و مشارکت در جهاد و شهادت؛  در واقع آنان به نوعی تبلور راستین ارزش ها و آرمان های مقدس اسلامی_انسانی بودند که در کنار دغدغه اصلی شان یعنی حفظ آرامش خانواده در مقابل این واقعه حساس بی تفاوتی را روا ندانستند و برای ادای تکلیف شرعی خود از تمام مظاهر دنیوی و علاقه خویش گذشته ونام خود را در تاریخ  جاودانه کردند.[1]

علیرغم عدم وجوب جهاد بر زنان، ثابت کردند هرگاه کشور اسلامی مورد هجوم دشمنان قرار گیرد یا اساس شریعت در معرض خطر واقع شود، زن هم می تواند دوشادوش مرد در میدان مبارزه برای حفظ دین تا مرز شهادت نیز پیش رود. 

دکتر بنت الشاطی درباره حکمت همراهی زنان با کاروان امام حسین(ع) می‌نویسد:

زینب(س)، خواهر حسین(ع) با خطبه‌ها و افشاگری‌های خود، مزه و لذت پیروزی را از ابن‌زیاد و یزید گرفت و قطره‌هایی از زهر کشنده در جام‌های آنان سرازیر کرد؛ یعنی با اقدامات زینب(س) شادی بنی‌امیه دیری نپایید و پیروزی‌شان دوامی نیافت و زمانی دراز نگذشت که نتیجه کار زینب(س) به شکست و نابودی امویان منتهی شد. هر رویداد سیاسی که پس از کربلا به وقوع پیوست از خروج مختار، انقلاب ابن‌زبیر، سقوط دولت اموی و قیام دولت عباسی و استواری و ریشه‌دار شدن مذهب شیعه، سبب همه این‌ها زینب(س) بود.[2] 

مقام معظم رهبری مدظله‌العالی درباره موقعیت‌شناسی حضرت زینب(س) و همراهی و همدلی ایشان با امام حسین(ع) می‌فرماید: در آن ساعت‌های بحرانی که قوی‌ترین انسان‌ها نمی‌توانند بفهمند چه باید بکنند، او فهمید و امام خود را پشتیبانی کرد و او را برای شهید شدن تجهیز نمود. بعد از شهادت حسین‌ بن ‌علی(ع) هم که دنیا ظلمانی شد و دل‌ها و جان‌ها و آفاق عالم تاریک گردید، این زن بزرگ یک نوری شد و درخشید. زینب(س) به جایی رسید که فقط والاترین انسان‌های تاریخ بشریت، یعنی پیامبران می‌توانند به آن‌جا برسند.[بیانات در دیدار با جمعی از پرستاران، 22/08/1370] 

ادامه »

غدیر تجلی گاه حضور و حماسه زن مسلمان

اگر به واقعه غدیر و شرکت کنندگان در این مراسم مهم سیاسی خوب بنگریم در می یابیم که اسلام نه تنها مخالف آزادی و حیات زن نیست بلکه در طول تاریخ اسلام شواهد بسیاری وجود دارد که حاکی از حضور و فعالیت اجتماعی و سیاسی زن مسلمان بوده است، بانوانی که تا قبل از آن از جایگاه انسانی نیز برخوردار نبودند اما این شواهد نشان از بالا بردن مقام و منزلت زن و اعطای هویت شخصی و اجتماعی در مقابل مردان دارد.

نمونه بارزش مشارکت بانوان در واقعه مهم و سرنوشت ساز غدیر است؛ ازحضور تا تبلیغ و دفاع از ولایت علی بن ابیطالب(ع) از طرفی دیگر، نحوه حضور و بیعت زنان در این مراسم سیاسی نمونه ای دیگر از حضور و مشارکت آنان با حفظ حریم عفاف و حجاب بوده است که از مهمترین صحنه های سیاسی اسلام با نقش آفرینی بانوان به شمار می آید‌.

در آخرین حج پیامبراکرم(ص) که محدودیتی برای حضور نبود حتی زنان باردار نیز حضور داشتند؛ بنا به نقل علامه مجلسی، اسماء بنت عمیس در حالی که باردار بود عازم شد و در میان راه در مکانی به نام بیدا فرزند خود محمدبن ابی بکر را به دنیا آورد.

پس از اعلام انتصاب امیرالمومنین علی(ع) به خلافت و امامت همگی با حضرت بیعت کردند وبه دستور پیامبر اکرم(ص) زنان نیز از پشت پرده در ظرفی بزرگ از آب و امیرالمومنین در آن سوی پرده دست در آب فرو برده و اینچنین بیعت کردند.

برخی از این بانوان به صرف حضور اکتفا نکرده و به امر پیامبر(ص) مبنی بر تبلیغ این اتفاق بزرگ، جامه عمل پوشاندند. برخی دیگر همچون حضرت زهرا سلام الله علیها به امر تبلیغ غدیر نیز اکتفا نکرده و با حفظ حجاب به دفاع در مقابل غاصبان خلافت پرداخت و در این مسیر نیز نه تنها خویشتن؛ بلکه جنین در رحم خود را فدا کردند. 

امید است ما نیز هم خود غدیر را بهتر بشناسیم و هم آن را با دنیا مطرح کنیم و زمینه سازی ظهور حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم نماییم. ان شاءالله

منبع رسالت

 

به نیت حاج قاسم

تشییع پیکر شهید گمنام در زمستان، اندیکا

در سینه ام دوباره غمی جان گرفته است

امشب دلم به یاد شهیدان گرفته است

تا لحظه های پیش دلم گور سرد بود

اینک به یمن یاد شما جان گرفته است

همه آمده بودند؛ من هم در گوشه ای از این تشییع نورانی خودم را جا دادم تا از قافله عشق جانمانم

اما افسوس که در کشاکش سرگرمی های روزگار سالها از قافله جامانده ام و این بار با هزار امید و آرزو بادخترکان معصوم که پس از سال ها اینک میزبان شهدا بودند و می خواستند برای شهیدی گمنام خواهری خود را ثابت کنند؛ من هم خوشوقت از این ملاقات نورانی بودم!

شاید این از توجهات سردار شهیدان  بود که در سومین سال آسمانی شدنش ما را میزبان و بلکه میهمان این شهید والا مقام نمود.

وهمه آن روز به یاد حاج قاسم، با نام حاج قاسم و به نیت حاج قاسم از میهمانمان پذیرایی کردیم

ای شهدا مارا به یادآورید…

اشهد ان که شما زنده تر از ما هستید!

 مطالب مرتبط

رسالت بانوان در حفظ و نشر مکتب شهید سلیمانی 

انتقام سخت مادران

ورود به شهر الله مبارک

برای ورود به شهر رمضانت، کوله بار سفرم را بسته ام؛ به امید اینکه در دروازه این شهر خودت به استقبال می آیی! 

برای آنانی که شهرت را خوب می شناسند نمی گویم، برای همچون خودی می گویم که گرچه ۳۰ سال است

مهمانت بوده ام ولی نشناختمت!

آمده ام این بار مسئلت ها را با اشک تقدیم کنم تا جواب ها را ملائک با رشک بنگرند،

و با دستی پر از اطعام و تفضل و بخشش و کرمت بیرون آیم!

همان جایی که تلاوت، تواضع می آورد و کسی به مناجات مباهات نمی کند.

اشک شوق، شیرینی آهِ خوف را زایل نمی کند و درک عاقلانه، درد عاشقانه را درمان نمی نماید…!

واینک برای ورود چند مسئلت دارم:

صیامی حقیقی و قیامی صمیمی می خواهم، تا بیدار شوم از خواب غفلت

و مشمول عنایت و بخشش و عفو وگذشت تو شوم،

از من بگذر ای گذشت دار از مجرمین…! مرا بپذیر…!

مطالب مرتبط

آرزوی حضرت مریم پس از مرگ & روزه داری زنان آزاده در اسارت & داستان هایی از زنان روزه دار